x 

Tehnikanurk

Milline vända pikkus mulle sobib?

Mõni arvab, et mida pikem, seda parem. Rahvatarkus ütleb, et liiga pikk ei ole hea, liiga lühike samuti. Vänt peab paras olema.

Asjalikku juttu ka.

Vändad peavad kindlustama jalgade jõu ülekande hammasratastele ning nende pikkusest sõltub jõuõla suurus, millega lihasjõud rattale edasi kantakse, ning jalgade liikumise amplituud. Kuna väntade pikkusest sõltub ka sõiduasendi kõrgus ja kaugus, siis on otstarbekas ratta seadistamist alustada just vända pikkuse määramisest.

Jalgratta väntade pikkus (mõõde C joonisel 4) sõltub sõitja jalgade pikkusest (joonis 2A) ning teataval määral ka võistlustegevuse iseärasusest. Uuringud on näidanud, et kommertstootmises olevate väntade pikkuse valikus (165–185 mm) olevate väntade kasutamisel ei muutu oluliselt sportlaste maksimaalse võimsuse tulemus, samas on väntade pikkusega võimalik varieerida jõumomenti. Tavaliselt kasutatakse treki- ja kriteeriumisõidus, kus on vajalik kõrge pedalleerimissagedus ja kiirendusvõime ning kurvide või viraažide läbimine, kuni 5 mm soovitatust lühemaid väntasid. Oludes, kus on vajalik ühtlane jõujaotus, ehk eraldistardis, mäkkesõidul ja maastikuratta sõidus, kasutatakse soovitatavast kuni 5 mm pikemaid väntasid. Samas võivad liialt pikad vändad põhjustada ülekoormust põlvedele, kuna nende kasutamisel suureneb liigutuse amplituud põlveliigesest ning vajutamist alustatakse väiksema nurgaga põlvest, mis suurendab koormust liigesstruktuuridele. Sõltuvalt ratturi jalgade sisepikkusest on soovitatavad väntade pikkused toodud alljärgnevas tabelis.

Jalgade sisepikkus (cm)

Väntade pikkus (mm) 

 ...-75

 165

 75-81

 167,5

 78-84

 170

 81-87

 172,5

 84-90

 175

 87-93

 177,5

 93-...

 180

Probleemid mis võivad tekkida valesti valitud väntade pikkuse juures:

Liiga pikad vändad võivad süvendada põlveprobleeme. Ülemises asendis on põlv väga konksus just sellel hetkel, kui Sa hakkad pedaalile jõudu rakendama. Tekib sama efekt mis sügavküki tegemisel.

Liiga lühikeste väntade puhul jääb ära põlveprobleemide risk. Samas ei anna see pedaalimisel mingit efekti, kui Sa just ei ole eriti kiire kerija.

Allikas: Indrek Rannamaa õpik 'Treenerite tasemekoolitus'

Minu konto

Kontakt

Riveante OÜ

Nõmme tee 95 / Tüve 22a
11317 Tallinn, Estonia

Tel: +372 502 6200

Reg nr: 11473210