x 

Tehnikanurk

Mida tähendavad väljendid TOP- ja LOW NORMAL tagumise käiguvahetaja juures?

Mida tähendavad väljendid TOP- ja LOW NORMAL tagumise käiguvahetaja juures? 

See märgib kuhu poole vedru käiguvahetajat veab.

TOP NORMAL puhul on käiguvagetaja pingevabas asendis kõige väiksemal hammasrattal. Madalamale käigule, ehk väiksemalt suuremale hammasrattale liigub kett käiguvahetaja trossi pingutamisel ja madalamal käigult ülemisele (kiiremale) vahetades vedru jõul, käiguvahetaja trossi pinget vähendades.

LOW NORMAL puhul on käiguvahetaja pingevabas asendis kõige suuremal hammasrattal. Üles ehk kiiremale käigule vahetamine toimub käiguvahetaja trossi pingutamisel. Trossi pinge vabastamisel tõmbab käiguvahetaja vedru keti madalamale käigule (aeglasemal, kergemale, suuremale hammasrattale).

Üles ja alla vahetamisest rääkides tekkib tihtilugu segadus, et mis siis on üles ja mis alla (minul küll tekkis). Alumine käik, ehk madalam käik on kõige suurema jõuga, kuid aeglane käik. Nagu autol on 1. käik. Üles vahetamine tähendab, et käik vahetatakse kiirema ja raskema (väntamise suhtes) vastu. Lihtne ja loogiline. Segadus tekkib, kui vaadata tagumist käiguvahetajat ja keti liikumist. Räägime, et vahetan käigu üles aga tegelikult liigub kett kassetil alla :). No las liigub, käik läheb ikka üles. Ainult kett kassetil liigub maasuhtes allapoole. Et asi veel segasem oleks, siis esimene käiguvahetaja toimib täpselt vastupidi ja mõnejaoks natuke loogilisemalt. Kui kett on allpoole (male lähemal :)) on madalam käik ja kui suuremal hammasrattal (taevale lähemal) on kõrgem käik.
Kokkuvõtteks: Käikudest rääkides ei vaata me seda, millisele hammasrattale liigub kett mitte asukohta vaid ülekannet silmas pidades. Madalam käik on see, millega ronime mäest (või suisa seinas) üles, ning ülemine käik see, millega purustame enda ja naabri kiirusrekordeid.
LOW NORMAL - Pingeta käiguvahetaja trossipuhul on madalam käik, suurem hammakas.
TOP NORMAL - Pingeta käiguvahetaja trossipuhul on kõrgeim käik, väiksem hammakas.

LOW NORMAL vahetaja eeliseks on see, et kuna alla on alati raskem käiku vahetada, siis on mõistlik teha seda vedru jõul. Samas säästab ka see ketti ja kassetti, kuna kett 'ootab' ära kassetil selle koha, kus on tal lihtsam ronida järgmisele hammasrattale. Selleks on kassetil ka teatud kohtadel spetsiaalsed juhtsooned. See tagab ka vaikse ja sujuva käiguvahetuse. TOP NORMAL käiguvahetaja puhul pingutame trossi ning sikutame jõuga keti järgmisele hammasrattale, hoolimata keti ja kasseti arvamusest ülesliikumise kohasuhtes :).

Minu konto

Kontakt

Riveante OÜ

Nõmme tee 95 / Tüve 22a
11317 Tallinn, Estonia

Tel: +372 502 6200

Reg nr: 11473210