x 

Tehnikanurk

Mis vahe on Tubeless ja tavalisel pöial (jooksul) ?

Mida tähendab "Tubeless" ? See väljend on pärit inglise keelest ning otseses tõlkes võiks ollas see "Ilma õhukummita". Tubeless jooksud sarnanevad auto ratastega, kus kumm pannakse otse veljele ja õhukummi sees ei ole. Tihti kasutataks eka märget "UST" või "UST Compatible".

Tsitaat velo.clubbers.ee foorumist:

UST
, ehk Universal Standard for Tubeless on Mavicu, Michelini ja Hutchinsoni koostöö tulemus. UST kumme võivad kõik tootjad toota ilma litsentsi maksmata, ainult UST logo peab peal olema. Ehtsaid UST logoga pöidasid teeb ainult Mavic. Ülejäänud teevad UST compartible pöidasid/jookse. Isegi Bontrageri jooksud, vaatamata pöiapaela vajalikkusesse, on UST compartible.

hea informatiivne jutt siin
- - - -

Mis on 'tubeless' pöia ja 'tavalise' pöia erinevus? Tubeless pöid on kummi poolelt ilma kodaraaukudeta ning õhutihe. Ventiil kinnitatakse otse pöiakülge (v.t juuresolevaid pilte).

(Vasakul 'tubeless' pöid, paremal 'tavaline' pöid)


('tubeless' ventiilikomplekt koos tihendite, mutri,
adapteri, ventiili võtme ning otsakorkidega)

Millised kummid sobivad tubeless pöiale? Tubeless pöiale sobivad UST või tubeless märgistust kandvad kummid. Need on tavalistest natuke raskemad, kuna kummi seinad on tehtud õhutihedaks. Tubeless pöia ja kummi kasutamisel pole õhukummi vaja.

Kas tubeless pöiale saab panna tavalise kummi? Saab. Selleks tuleb eemaldada pöiaküljest ventiil ning ülejäänud on sama nagu tavalise pöia puhul. Õhukumm sisse, väliskumm peale ja minek :).

Kas tavalisele pöiale saab panna UST kummi? Saab. Õhukumm sisse ja USt kumm peale. Ainult selline kombiatsioon pole eriti mõistlik. Kuna UST kumm on raskem, kui tavaline kumm (+ lisaks veel õhukummi kaal), USt kumm on kallim, kui tavaline kumm. Seega pole see just eriti mõistlik, kui just pole kohe vaja sõitma minna ja UST kumm ning tavalise pöiaga jooks on ainult käepärast. Aga kas kuidagi ilma õhukummita ei saa? Ikka saab. Aga mässamist on rohkem. Selleks tuleb teha olemasolev pöid õhukindlaks. Leiutajahingega inimene võib proovida kuidagi ise käepäraste vahenditega hakkama saada (tihti ebaõnnestunult) või tuleb selleks kasutada spetsiaalselt komplekti, mis sisaldab pöiateipi, ventiili ja lateksit, mis tuleb kummi sisse valada, et see tihendaks pöia ja kummi liitekoha ning muud võimalikud lekkekohad.

Kas kuidagi tavalise pöia ja tavalise kummiga ka saab? Võib juhtuda, et isegi saab. Aga lihtne see pole. Esiteks on vaja ülal mainitud komplekti, millega pöid tihendada ning lisaks võib vaja minna tiba rohkem lateksit, mis peaks täitma tavalise kummi seinad õhutihedaks. Palju sõltub ka pöiast ja kummist. Mõni kumm läheb mõnele pöiale nii lihtsalt peale ja maha, et ilma õhukummita ei kipu kummi serv pöiataha haakuma. Tavalise käsi või põrandapumbaga ei õnnestu kummi üldse peale saada (ok, mõni osavam ja kiirem saab põrandapumbaga ka hakkkama). Selleks on hea kasutada kompressorit või CO balloone ja pumpa (viimane variant on suht kulukas lõbu. Kui kõik õnnestub, võib nii saada märgatavalt kergema jooksu, kuna tavaline kumm on UST kummist oluliselt kergem. Mis on sellise aretise miinused? Selline süsteem ei pruugi olla väga õhutihe, kipub tühjenema. Kiire hooga kurvi murdes võib kummi pöial niipalju deformeeruda, et laseb sutsaka rõhku välja. Nii võib juhtuda, et sõidu lõpuks on kumm kaotanud suurema osa oma rõhust. Ja kui keset sõitu peaks kumm tühjaks minema on selle täispumpamine ilma CO pumbata pea võimatu. Õhukumm peab siis alati taskus olema, kui katkestada ja jalutada ei taha. Mõni pluss ka on? Ikka. Kaaluvõit ja tegemiserõõm.

Milleks see hea on? Tubeless süsteem võimaldab kasutada kummis madalamat rõhku. Ilma, et peaks kartma õhukummi purunemist üle juurika või kivi sõites. Samuti tagab ka UST kumm parema veerevuse, kuna puudub hõõrdetakistus väliskummi ja õhukummi vahel. Madalam rõhk tagab maasikul ka parema haarduvuse ja läbitavuse.

Kas tubeless kumm on pommikindel ja ei purune kunagi? Ei ole pommikindel. Puruneb ka tubeless. Kui auto kummi saate torkeaugu, läheb see tühjaks ja vajab lappimist. Sama on ka jalgratta tubeless kummiga. Ükski auk ei ole õhutihe :).

Mida teha, kui tubeless kummis auk? Variante mitmeid. Kõige lihtsam ja kulukam viis on kumm välja vahetada. Kiireim ja odavaim viis on lasta kummisisse spetsiaalne parandusvaht. Näiteks Geax Pit Stop. Nii on võimalik lappida pisikesed torkeaugud ja koheselt sõitu jätkata. Kavalamad sõitjad panevad kummisisse juba ennetavalt lateksi (näiteks Doc Blue) 'loksuma', mis lapib pisikesed torkeaugud sõidupealt ja enamasti sõitja ei teagi, et tal õnnestus kummi auk saada. Alles peale kummi mahavõtmist on siseküljel näha laigud lapitud kohtadel. Suuremaid torkeauke või rebendeid ei ole võimalik vahuga lappida. Sellesk kannavad paljud võistlustel kaasas siiski ka sisekummi. Ebaõnnekorral pannakse sisekumm sisse ja nii saab sõidu lõpetada. Hiljem tuleb kumm kas vahetada või kui auk pole väga suur, saab selle lappida spetsiaalse paigaga (Tip Top paranduskomplekt), mis liimitakse kummi siseküljele.

 

Minu konto

Kontakt

Riveante OÜ

Nõmme tee 95 / Tüve 22a
11317 Tallinn, Estonia

Tel: +372 502 6200

Reg nr: 11473210